استاندارد ANSI z21.21 شیرهای خودکار گاز

استاندارد ANSI z21.21 استانداردی است قابل اعمال روی شیرهای اتوماتیک گاز که کلیه شیرهای حساس به زلزله و شیرهای شات آف برقی بر اساس آن مورد آزمایش و ارزیابی قرار می گیرند. این شیرها بین فشار ½ پوند تا نهایتا 60 پوند هستند. این استاندارد به ترتیب در سالهای 1995، 2000، 2005، 2012، 2015 ویرایش شده که نسخه نهایی آن با کد CSA/ANSI z21.21 CSA 6.5 در سال 2019 منتشر گردیده است. استاندارد مذکور توسط شورای استاندارد کانادا تهیه شده و نیازمندیهای استاندارهای ملی کانادا را برآورده است. این استاندارد توسط موسسه ملی استاندارد آمریکا ANSI مورد تایید قرار گرفته است. (مرجع و اطلاعات بیشتر)

موضوع استاندارد ansi z21.21 کلیه شیرهایی است که به اتوماتیک گاز را قطع می نمایند. این شیرها هم ممکن است به صورت مستقل باشند و هم می توانند قسمتی از سیستم اتوماتیک احتراق گاز باشند. این استاندارد همچنین قابل اعمال بر روی شیرهای شیرهای شات آف ایمنی است که در متن استاندارد به آنها C/I گفته می شود. این اختصار مخفف commercial/industrial است. شیرهای برقی شات آف در این دسته قرار می گیرند. مرجع و اطلاعات بیشتر

شیرهای مشمول این استاندارد  ANSI z21.21 ممکن است مستقیم یا غیر مستقیم عمل کنند. بعلاوه آنها می توانند با واسطه الکتریکی، مکانیسم مکانیکی، تغییر فشار مطلق گاز یا هوا روی یک دیافراگم و غیره عمل نمایند.

شیرهای حساس به زلزله موضوع استاندارد ANSI z21.21

شیر حساس به زلزله طنین

شیرهای شات آف برقی موضوع استاندارد ANSI z21.21

با توجه به شمول فوق الذکر برای استاندارد ANSI z21.21 کلیه شیرهای قطع جریان گاز حساس به زلزله مکانیکی، شیر حساس به زلزله الکترومکانیکی، شیرهای زلزله پنوماتیک-مکانیکی و کلیه شیرهای شات آف برقی در شمول این استاندارد قرار می گیرند. همانگونه که قبلا گفته شد شیرهای زلزله به دلیل اینکه به صورت تخصصی در امواج زلزله عملکرد اتوماتیک دارند، آزمایشات لرزه ای آنها بر اساس استاندارد ASCE 25-97  و کد استاندارد ملی ISIRI 10942 انجام می شود. آزمایشات لرزه ای مذکور روی میز لرزان بوده و در این بعد به صورت مستقل از استاندارد ANSI z.21.21 بر روی محصولات اعمال می گردند.

ممکن است برای مخاطب این سوال پیش آید که انطباق ها و تفاوت ها و موضوعات شیرهای مذکور چگونه از یکدیگر تفکیک می گردند. در پاسخ باید گفت آزمایش مقاومت بدنه، مقاومت مکانیکی قطعات، مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی و جنس مجاز بدنه توسط استاندارد حاضر تعیین می گردد. دیگر آیتم ها توسط استانداردهای دیگر تعیین می شوند. استانداردها تخصصی و ویژه هر کدام از این شیرها با ارجاع هر قسمت به استاندارد های مذکور چنین موضوعاتی را روشن می سازد.

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید