, ,

تاریخ لازم الاجرا شدن ویرایش چهارم مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان

تاریخ قطعی لازم الاجرا شدن ویرایش چهارم مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان

تاریخ قطعی لازم الاجرا شدن ویرایش چهارم مبحث هفدهم مقررات ملی توسط دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان اعلام گردید. بر اساس دستورالعملی که به تاریخ پنجم شهریورماه 1402 برای نظام مهندسی کشورارسال شد این تاریخ مشخص شده و بنابراین به کلیه ابهاماتی که در خصوص خاتمه دوره اجرایی شدن ویرایش سوم مبحث هفدهم پایان داد.

بر اساس مکتوب فوق الذکر دفتر مقررات ملی تصریح نمود:

«وفق ابلاغ شماره 02/100/27737 مورخ 28/2/1401 وزیر محترم راه و شهرسازی، ویرایش چهارم مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان (1401)، برای طراحی، اجرا و نظارت بر کلیه ساختمان ها، از مورخ 28/2/1402 لازم الاجرا می باشد و م طبق مفاد همان ابلاغیه، از زمان ابلاغ تا تاریخ مذکور استفاده از از هر دو ویرایش جدید و قدیم مجاز بوده است. بدیهی است ساختمان هایی که پیش ازاین تاریخ نسبت به دریافت پروانه و شروع عملیات ساختمانی اقدام کرده اند مجاز به استفاده از هر دو ویرایش بوده اند. لذا ویرایش چهارم مبحث هفدهم برای ساختمان هایی که دستور تهیه نقشه آنها از تاریخ 28/2/1402 به بعد صادر شده باشد لازم الاجراست.»(مرجع)

تاریخ مصوب شدن و انتشار ویرایش چهارم مبحث هفدهم

تدوین و تصویب ویرایش چهارم مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان یکی از طولانی ترین زمای های گذر به ویرایش جدید در تاریخ تدوین مقررات ملی است. نسخه سوم مقررات مذکور در تاریخ 25 اسفند ماه 1389 ابلاغ گردید. این در حالی است که ویرایش چهارم مبحث مذکور در تاریخ 28 اردیبهشت 1401 ابلاغ گردیده است. به عبارت دیگر حدود 12 سال جلسات اصلاحی آن به طول انجامیده است.

یکی از سوالاتی که برای مخاطبان مبحث هفدهم پیش آمده زمان اجرایی شدن مبحث مذکور و ملاک الزام بر موارد ساختمانی است. بر اساس عرف و رویه معمول، دفتر مقررات ملی ساختمان تا یک سال از زمان ابلاغ ویرایش جدید هر دو نسخه را قابل استناد می داند. در این صورت از تاریخ ابلاغ به مدت یک سال یعنی تا تاریخ 28 اردیبهشت 1402 ویرایش سوم و چهارم مبحث هفدهم هر دو قابل استناد بوده اند. ولی با توجه به ابلاغ فوق الذکر برای کلیه ساختمان هایی که دستور تهیه نقشه آنها بعد از تاریخ 28 اردیبهشت ماه 1402 صادر شده دیگر ویرایش سوم قابل الاجرا نیست.

بدیهی است دسته بندی انواع ساختمان ها، الزامات تجهیزات لوله کشی گاز ساختمان، ساختمان های ملزم به نصب شیر زلزله، ساختمان های ملزم به نشت یاب گاز طبیعی و محل نصب شیر حساس به زلزله که تغییرات جدی در ویرایش جدید داشته بر اساس آن باید انجام پذیرد. برخی از مراجع قضایی همانند دادگستری استان فارس اقدام به دستورالعملی نموده اند که دستگاههای اجرایی مرتبط همانند سازمان نظام مهندسی اقدام به صدور اخطار قطع گاز برای واحدهایی که مقررات مذکور را رعایت نکرده اند نمایند. برای جزئیات این دستورالاعمل اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید