, ,

شیر شات آف برقی چیست؟

شیر شات آف برقی چیست؟

شیر برقی شات آف چیست؟

شیر برقی شات آف یا شیر قطع کن برقی گاز یا شیر سلونوئیدی شیری است که روی لوله کشی گاز ساختمان نصب میگردد و با دریافت فرمان از سنسور نشتی گاز، حریق و یا زلزله جریان گاز را قطع می نماید. این شیر نرمال اپن بعد از عمل کردن فقط به صورت دستی باز میشود.

شیر شات آف برقی از چهار قسمت بدنه، سوپاپ یا دیافراگم، اکچویتر (عملگر) و بوبین تشکیل شده است. در کشور ما شیر شات آف با اسامی دیگری نیز همانند شیربرقی، شیر نشت، شیر بوبینی، شیر نرمال اپن نیز شناخته میشود.

سایز شیر برقی دامنه ½ اینچ تا هشت اینچ را شامل میگردد.

 

کاربرد شیر شات آف یا شیر برقی

شیر شات آف به علت ساختار و کارکرد قطع کنندگی عمومی، دارای مصارف بسیار متعدد است.

به صورت کلی در هر جایی از لوله کشی گاز که به علت ملاحظات ایمنی و یا سرعت عمل و پدافند غیر عامل نیازمند این است که بدون دخالت انسان و فقط با تشخیص حسگرها جریان گاز قطع گردد، شیر شات آف سلونوئیدی نصب میگردد.

کارشناسان حتی گاهی که به صورت عامل گاز نیازمند قطع است می توانند این شیر را در مسیر گاز طراحی نمایند. در مورد اخیر عامل انسانی در شرایط اضطرار با یک دکمه جریان گاز را قطع مینماید.

در حال حاضر شیر نشت در موتورخانه ها و یا در آشپزخانه ها و جایی که گاز ممکن است دچار نشتی شود مورد استفاده اصلی است. مجری گاز در جایی که احتمال نشتی وجود دارد یک سنسور نشت نصب میکند.

طراح سنسور(حسگر) نشت گاز یا نشت مونواکسید کربن را با دو رشته کابل به شیر شات آف وصل میکند. حسگر نشت با تشخیص نشتی گاز و یا نشتی مونواکسید کربن ابتدا آلارم میدهد.

در مرحله بعدی با بالا رفتن نشتی، خروجی حسگر یک فرمان الکتریکی را به شیر برقی ارسال میکند. شیر شات آف با تحریک بوبین جریان گاز را قطع می کند.

شیر حساس به زلزله طنین

اهمیت و لزوم شیر برقی شات آف در لوله کشی گاز

اهمیت و لزوم شیر سلونوئیدی قطع کن گاز را می توان با توجه به آمار و ارقام تلف شدگان در سانحه های نشتی گاز و منواکسید کربن درک نمود. متاسفانه هر سال نشتی گاز، نشتی منواکسید کربن و انفجار و آتش سوزی ناشی از آن تعداد قابل توجهی از شهروندان کشورمان را مسموم می کند. این امر در موارد زیادی باعث فوت می گردد.

فن آوری در اینجا نیز برای رفاه، آسایش و امنیت راه حل مهمی دارد. حسگر یا همان سنسور نشتی گاز و مونواکسید کربن به راحتی وجود این مواد سمی و میزان آن را تشخیص می دهد.

این ادوات قادر هستند وجود این پدیده های خطرناک را به صورت هشدار اعلام نمایند. با توجه به اینکه بسیار محتمل است که کسی در محیط نباشد نیازمند این هستیم که بدون عامل انسانی خطر برطرف گردد.

برای مثال اگر ساکنان خواب هستند یا فرزندان خردسال در خانه هستند که توانایی عکس العمل ندارند شیر برقی شات آف جریان گاز را قطع مینماید.

این شیر تا زمانی که فرد عامل خطر را از بین نبرد و به صورت دستی شیر را باز نکند در همان حالت قطع شده باقی میماند.

انواع شیر برقی و مشخصات فنی آنها

شیرهای برقی طنین از سایز 1 اینچ تا 8 اینچ و از فشار ¼ پوند تا فشار 60 پوند را در بر میگیرند.

اتصال این شیرهای در سایزهای 1 تا 2 و یک دوم دنده ای است. سایز شیر شات آف برقی 2 اینچ هم دارای اتصال دنده ای و هم اتصال فلنجی است.

شیرهای برقی با سایز 3 اینچ و بالاتر فقط فلنجی است. شیر برقی فلنجی 2 اینچ طنین، شیر برقی 3 اینچ طنین و شیر برقی 4 اینچ طنین به صورت روزانه در کارخانه شرکت طنین توسعه پارس تولید میگردند.

شیر برقی فلنجی 6 اینچ طنین و شیر برقی فلنجی 8 اینچ طنین فقط با سفارش مشتری تولید میگردند.

از نظر مکانسیم شیرهای حساس به زلزله طنین و شیرهای برقی شات آف طنین در دو دسته اصلی سوپاپی و دیافراگم چرخشی قرار میگیرند.

تفاوت این دو دسته در نحوه عمل کردن پلاگ روی سیت برای قطع جریان گاز است. همانگونه که از نام این دو دسته پیداست شیرهای سوپاپی با یک سوپاپ جریان گاز را قطع میکنند.

شیرهای مکانیسم دیافراگم چرخشی دارای ساقه چرخشی هستند. ساقه به صورت نود درجه می چرخد وپلاگ مسیر گاز را مسدود مینماید.

نحوه فعال سازی شیرهای حساس به زلزله طنین با توجه به این دو نوع متفاوت است. در نوع سوپاپی اپراتور درپوش ساقه شیر را باز کرده و سوپاپ را تا انتها کشیده و با یک مکث کوچک رها مینماید.

در دسته شیرهای دیافراگم چرخشی اپراتور با گذراندن یک میله باریک یا یک پیچ گوشتی از سوراخ انتهای ساقه شیر، آن را 90 درجه در جهت خلاف عقربه های ساعت می چرخاند و بعد یک مکث کوتاه رها میکند.

نحوه انتخاب شیر برقی مورد نیاز ساختمان

مشتری کالای مورد نیاز خود را با توجه به سایز لوله، فشار گاز شبکه و استحکام اتصال شیر در نقطه ای از شبکه که شیر شات آف برقی قرار است نصب شود تعیین میکند.

بر خلاف شیرهای حساس به زلزله، شیرهای برقی جهت نصب ندارند و در هر زاویه و جهتی قابل نصب هستند.

لذا مشتری با دانستن سایز شیر، فشار گاز در نقطه نصب و اتصالی که شیر باید به لوله متصل گردد می تواند سفارش خود را از فروشگاه شرکت طنین توسعه پارس انتخاب کرده و به سبد خرید خود اضافه نماید.

در صورت نیاز به راهنمایی در خصوص این شیرها و دیگر محصولات شرکت طنین توسعه پارس می توانید به صورت تماس آنلاین سوال خود را از اپراتور وبسایت بپرسید یا اینکه با شماره 77260365-021 در ساعات مشغول کار بودن دفتر فروش تماس بگیرید.

پاسخ بسیاری از سوالات خود را در بخش پرسش های متداول وب سایت شرکت طنین توسعه پارس می توانید پیدا کنید.

استانداردها و معیارهای کیفیت شیرهای برقی نشت

متاسفانه در حال حاضر استاندارد ملی برای شیرهای برقی شات آف وجود ندارد. این به این معنا نیست که کیفیت این محصولات و مشخصات ابعادی و ظاهری آنها خارج از استاندارد مشخص است.

مشخصات فنی این شیرها توسط استانداردهای متعدد بین المللی تعیین شده است. شرکت طنین توسعه پارس با توجه با آن استانداردها شیرهای خود را در آزمایشگاه ها به صورت متعدد مورد آزمایش قرار داده است.

آزمایشگاه شرکت طنین توسعه پارس به صورت صد در صدی تمام این شیرهای را قبل از الصاق برچست کیو سی QC یک بار با فشار کاری و بار دیگر با فشار بالا به منظور تست نشتی بدنه مورد آزمایش قرار می دهد.

در مرحله بعدی اپراتور فنی و تکنسین ویژه یک به یک شیرها را برای دفعات متعدد باز و بسته می نماید.

این امر به این شرکت اطمینان می دهد که مصرف کننده شیر برقی با کیفیت دریافت خواهد کرد.

در حال حاضر مهمترین استاندارد بین المللی برای شیرهای برقی استاندارد ANSI z21.21 برای شیرهای اتوماتیک قطع جریان گاز است.

برای اطلاع از ساختمان هایی که الزام به نصب آشکارساز نشتی گاز و منواکسید کربن دارند اینجا کلیک کنید و در وبلاگ شرکت اطلاعات لازم را کسب نمایید.

برای خرید شیر شات آف برقی به فروشگاه آنلاین شرکت طنین توسعه پارس مراجعه فرمایید.

بعد از خرید این شیرها برای استفاده از خدمات پس از فروش این محصولات حتما در قسمت ثبت شماره سریال اقدام به ثبت محصول خریداری شده نمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید