فراخوان پیشنهاد ویرایشی برای مبحث هفدهم مقررات ملی

مدیر کل دفتر تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان در آبان ماه سال جاری (1402) با ارسال فراخوانی به کلیه ادارات استانی راه و شهرسازی از کلیه صاحب نظران و مهندسان خواست نقطه نظرات خود را در خصوص بازنگری در مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان ارائه کنند. حامد هانی فر مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان طی فراخوان مذکور تصمیم خود برای بازنگری در بعضی مباحث به ویژه ویرایش چهارم  (ویرایش 1401) را ذکر کرده است. در این فراخوان آمده است “نظر به ضرورت ایفای نقش بخش ساختمان در زمینه رفع ناترازی انرژی کشور، این دفتر بازنگری در برخی از مباحث مقررات ملی ساختمان ف به ویژه مبحث 17 را در دستور کار خود قرار داده است. “.

اگرچه به نوعی عنوان شدن موضوع ناترازی انرژی در کانون این فراخوان نظرات قرار گرفته است ولی در ارسال نظرات هیچ گونه محدودیتی ذکر نشده و نشان از این دارد که همچنان این مبحث از حوزه های فعال و چالش انگیز مجموعه مباحث مقررات ملی قرار دارد.

قابل توجه است که ویرایش چهارم  یکی از چالش انگیز ترین (اگر نه جدال انگیزترین) مباحث مقررات ملی به حساب می آید. این واقعیت از طولانی شدن فاصله بین دو ویرایش، زمان نسبتا طولانی زمان انتشار نسخه غیر قابل استناد، مشهود است. ویرایش های دوم و سوم با فاصله ای کمتر از 3 سال منتشر شد ولی نسخه چهارم حدود دوازده سال انتشار نسخه نهایی به طول انجامید.

به منظور مطالعه مقالات و اخبار مرتبط لطفا از طریق لینک های زیر یا مراجعه به صفحه مقالات و اخبار مطالب بیشتری را پیگیری کنید:

دانلود نسخه پی دی اف مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان

ساختمان هایی که الزام نشت یاب گاز دارند

ساختمان هایی که الزام نصب شیر زلزله دارند

محل نصب شیر حساس به زلزله بر اساس مبحث هفدهم مقررات ملی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید