, ,

تاریخچه شرکت طنین توسعه پارس

تاریخچه شرکت طنین توسعه پارس

تاریخچه فعالیت شرکت طنین توسعه پارس

بدون شک شرکت طنین توسعه پارس و شیر حساس به زلزله در ایران تاریخچه ای همگام دارند. تقریبا در تمامی اولین ها در خصوص سیستم های قطع جریان گاز در زمان زلزله این شرکت نام خود را ثبت کرده است. شرکت طنین توسعه پارس پیشرو در مطالعه این دستگاهها در کشور، پیشرو در بنیان گذاری استاندارد مربوط به شیرهای زلزله، پیشرو در مطالعات منجر به گنجاندن ادوات مذکور در مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان است. اولین ثبت اختراع تجاری شده در این خصوص در سال 1383 توسط بنیانگذاران این شرکت انجام شد. اولین کار تحقیقاتی وسیع در خصوص تکنولوژی ساخت و اجرای شیرهای ضد زلزله روی شبکه گاز توسط بنیانگذاران این شرکت صورت گرفت. اولین مجوز تولید صادر شده برای این دستگاهها برای شرکت طنین توسعه پارس صادر گردید. اولین پروانه بهره برداری صادر شده توسط وزرت صنعت، معدن و تجارت برای این شرکت صادر شد و نهایتا اولین گواهینامه استاندارد اخذ شده در کارنامه افتخارات این شرکت است. لذا کسانی که علاقمند به افزودن دانش خود در خصوص این ادوات هستند لازم است تاریخچه این شرکت را نیز مد نظر قرار دهند. مقاله ای که پیش رو است سعی می کند به صورت خلاصه تاریخچه فعالیت شرکت طنین توسعه پارس را توضیح دهد.

یکی از اولین شیرهای حساس به زلزله طنین تک سازی شده و آزمایشی سال 1385

یکی از اولین نمونه های شیر حساس به زلزله طنین طراحی و ساخته شدن در شرکت طنین توسعه پارس

شیر حساس به زلزله 3 اینچ فلنجی در حال نصب در یکی از شعب بانک صادرات 1391

.

طرح مساله و طرح تکنولوژی در شیر حساس به زلزله در کشور

 

درست بعد از زلزله بم در سال 1382 این سوال مطرح شد که اگر شهر بم در زمان زلزله دارای لوله کشی گاز شهری بود چه پیامدی داشت. آیا ممکن نبود که خسارت های جانی و مالی زلزله حتی بسیار بیشتر از آن باشد؟ برای پاسخ به این سوال بود که نیاز به مطالعه در خصوص پیامدهای ناشی از زلزله برای گاز شهری بسیار جدی شد. در همین زمان بود که بنیانگزاران شرکت طنین توسعه پارس اولین شیر حساس به زلزله طنین را ثبت اختراع کردند. ضرورت اختراع زمانی پیش می آید که فن آوری موجود برآورنده نیازهای کامل آن حوزه نباشد. فن آوری های موجود برای قطع جریان گاز در زمان زلزله دارای معایبی برای استفاده در کشور بودند که قابل صرفنظر کردن نبود. برای مطالعه این موضوع، شرکت طنین توسعه پارس اقدام به طرح پروژه ای مطالعاتی برای شرکت ملی گاز کرد. با توجه به نیازهای موجود چنین طرحی در سال 1384 پذیرفته شد. این پروژه تحقیقاتی نسبتا زمان طولانی برای پایان سپری کرد. دلیل اصلی این اطاله این بود که امکانات آزمایشگاهی و منابع تحقیقاتی بسیار محدود بود. حتی بسیاری از امکانات مطالعاتی نیز توسط خود محققان طرح ساخته شد. نتایج مطالعه مذکور با عنوان “بررسی تطبیقی رفتار لرزه ای شیرهای حساس به زلزله و فن آوری پیشنهادی برای شیر ملی زلزله” نهایتا در سال 1387 منتشر شد. همزمان با این طرح کارشناسان ژاپنی نیز مطالعه ریسک شبکه گاز کشور در برابر زلزله های احتمالی در شهرهای بزرگ را مطالعه کردند.

از نمونه های اولیه شیر حساس به زلزله نصب شده در استانداری تهران سال 1392

یکی از اولین شیرهای فلنجی 4 اینچ نصب شده در یک مجتمع صنعتی بزرگ

 

ارتقای زیرساخت های قانونی برای شیرهای حساس به زلزله و نقش شرکت طنین توسعه پارس در آن

همانند هر فن آوری وسیع و عمومی، برای ایجاد و توسعه شیر زلزله نیز بسترهای قانونی و رسمی در کشور لازم بود. شرکت طنین توسعه پارس ضمن مشارکت در پژوهش اصلی انجام شده در کشور یکی از مهمترین شرکت هایی بود که در گنجاندن الزام نصب شیرهای قطع خودکار جریان گاز حساس به زلزله در ویرایش 1387 نقش داشت. این الزام برای ساختمان های خاص مطرح شده و به عموم ساختمان ها نصب آن را برای جلوگیری از نشتی، آتش سوزی و انفجار پس از زلزله توصیه نمود. زیرساخت مهم قانونی دیگر فراهم آوردن آیین نامه های لازم برای استاندارد سازی محصولات بازار بود.

شیر حساس به زلزله طنین

ارتقای فن آوری، طراحی و ساخت شیر حساس به زلزله طنین

نتایج مطالعات ضرورت جدی سیستم هایی که به صورت خودکار جریان گاز را درزمان زلزله قطع کند گوشزد کرد. بسیاری از فن آوری های موجود در جهان نیز برای گاز شهری کشور نامناسب تشخیص داده شد. یکی از مهمترین این مشکلات و معایب اثرگذاری الایش گاز شهری موجود در شبکه لوله کشی گاز کشور عنوان شد. مهندسان شرکت طنین توسعه پارس طراحی و ساخت فن آوری های پیشنهادی خود را در قالب 7 ثبت اختراع ارائه دادند.

اصلاح فن آوری ابتدایی با ارائه طرحی تکمیل گردید که قسمت مکانیکی و اکچویتر و سنسور را کاملا از محیط جریان گاز منفک نمود. ساقه شیر با یک پکینگ یا کاسه نمد از محیط گاز جدا شد. این امر اگرچه ابتدا ساده می نمود ولی به علت پیامدهای چنین محدود سازی، کل مکانیسم عمل شیر را تحت تاثیر قرار داد. طرح موجود نه تنها می بایست مزیت بالا را میداشت بلکه می بایست آزمایشات لرزه ای روی میز لرزه را نیز به نحو احسن پشت سر می گذاشت. سال 1384 امکانات آزمایشگاهی برای شیرهای حساس به زلزله بسیار محدود و گران قیمت بود. تنها میز لرزان در ابعاد متناسب با شیرها متعلق به آزمایشگاه پژوهشگاه زلزله شناسی بود و میز لرزان دانشگاه شریف ابعاد بزرگی داشت که عمل یا قابل استفاده برای آزمایش این شیرها نبود یا اینکه هزینه های آزمایشگاهی آن برای متقاضیان غیر منطقی می نمود. این فقط و تنها عیب این میزهای لرزان نبود بلکه شرایط کاملا مطابق استاندارد نیز روی میز آزمایشگاههای پیش گفته شده قابل اعمال نبود. برای مثال براساس آیین نامه استاندارد isiri 10942 همزمان می بایشت هوا در شیرها جریان می داشت و همزمان تست لرزه ای روی میز لرزان صورت می پذیرفت. نه در پژوهشگاه زلزله شناسی و نه در دانشگاه شریف امکان چنین آزمایشی وجود نداشت.

شرکت طنین توسعه پارس برای به اثبات رساندن کامل شیرهای حساس به زلزله طنین اقدام به ساخت میزلرزان، گیج های تست نشتی و فشار ….نمود. اولین میز لرزان ساخته شده در کشور در سال 1385 توسط مهندسان شرکت طنین توسعه پارس به بهره برداری رسید. این میز قابلیت عبور همزمان هوا در هنگام انجام آزمایشات لرزه ای را داشت. دقت بالا، قابلیت کنترل دقیق از جمله مزایای دیگر این میز لرزان بود. نهایتا آزمایش افت فشار، مقاومت بدنه، آزمایش نشتی بدنه و آزمایش نشتی خروجی شیر با افزوده شدن دستگاههای نیمه خودکار به بدنه آزمایشگاه شرکت طنین تکمیل گردید.

یکی از نمونه های قدیمی شیر حساس به زلزله طنین نصب شده در یکی از شعب بانک تجارت تهران 1390

شیر زلزله 4 اینچ فلنجی نصب شده در معاونت نیروی انسانی بانک صادرات

طرح رگولاتور مجهز به سیستم قطع جریان گاز حساس به زلزله در شرکت طنین توسعه پارس

یکی از مطالعات اولیه کارشناسان شرکت طنین توسعه پارس روی شیرها و دستگاههای ضد زلزله طرح رگولاتور مجهز به شات آف زلزله بود. استدلال و توجیه فنی و اقتصادی این طرح مبتنی بر کاهش هزینه های ساخت و وسعت استفاده از آن بود. رگولاتور دارای کارکرد تنظیم فشار گاز داخل ساختمان است. این سیستم کارکرد ایمنی در زمان فشارهای بالاتر از دامنه ایمن و پایین تر از دامنه ایمن را نیز دارد. این یک ایده بکر و جالب بود که یک دستگاه رگولاتور بتواند با حفظ تمامی کارکردهای فوق الذکر، جریان گاز را به صورت خودکار در زمان زلزله نیز قطع نماید. شرکت طنین توسعه پارس اولین شرکت در جهان است که سیستمی موفق روی رگولاتور را طراحی و به اجرا درآورد. این دستگاه بدون هیچ مزاحمی برای کارکردهای عادی رگولاتور می توانست کارکرد شیر ضد زلزله را نیز داشته باشد. این کارایی در آزمایشگاه به اثبات رسید. حتی این رگولاتورهای به دفعات در آزمایشگاه سازه پژوهشگاه بین المللی زلزله و مهندسی زلزله نیز کارایی خود را اثبات نمودند. شرکت طنین توسعه پارس در جلسه هایی متعدد با کارشناسان شرکت ملی گاز طرح های خود را مطرح و مورد دفاع قرار داد.

اگرچه شیر مستقل حساس به زلزله طنین مورد تایید شرکت گاز و سازمان استاندارد قرار گرفت ولی طرح رگولاتور دچار موانع قانونی و رسمی گردید. رگولاتور به علت اینکه در حوزه مدیریت شرکت گاز است مسئولیت خرید و نصب و فعال سازی مجدد را متوجه این شرکت مدیر گاز می نمود. این امر خوشایند شرکت ملی گاز نبود. به همین دلیل استفاده از رگولاتور ضد زلزله برای شبکه گاز به پژوهش های موید بعدی منوط گردید.

تجاری سازی و توسعه شیر حساس به زلزله طنین

همیشه تجاری سازی اختراعات و محصولات جدید بخش دشوار و پیچیده و زمان بر هستند. شیر حساس به زلزله طنین نیز برای تجاری سازی، تولید انبوه و یافتن بازار مجبور با این راه دشوار را پشت سر بگذارد. در سال 1384 که شرکت طنین توسعه پارس برای تولید این ادوات تقاضای مجوز تولید کرد حتی ادارت صنایع کد برای صدور چنین مجوزی نداشتند. وصول به مجوز تولید و پروانه بهره برداری یک فعالیت خط شکنانه برای این شرکت بود. این امر در حدی با موانع رسمی و اداری و بوروکراتیک مواجه شد که دستیابی پروانه بهره برداری و گواهینامه استفاده از علامت استاندارد برای شرکت طنین توسعه پارس حدود نیم دهه طول کشید. وصول تاییدیه برای تک تک دستگاههای آزمیشگاه از جمله عوامل اطاله موضوع شد. شرکت طنین توسعه پارس نهایتا در سال 1391 موفق به دریافت اولین گواهینامه استفاده از علامت استاندارد در کشور شد. با وصول گواهینامه استاندارد و پروانه بهره برداری و ایجاد شدن زمینه های قانونی، شیر حساس به زلزله طنین مورد استقبال مشتریان قرار گرفت. درست به دلیل همین سابقه طولانی است که نمی توان تاریخچه محصولی با عنوان شیر حساس به زلزله را از تاریخچه شرکت طنین توسعه پارس جدا کرد.

شیر حساس به زلزله الکترومکانیکی نمونه سازی شده اولیه روی میز لرزان سال 1389

 

رزومه کاری شرکت طنین توسعه پارس

شیر حساس به زلزله طنین نه تنها در بخش خصوصی مورد استقبال مشتریان قرار گرفت بلکه بسیاری از ساختمان های مهم کشور مجهز به این سیستم ایمنی هستند. بانک صادرات، بانک ملی، مخابرات، استانداری تهران و دیگر ساختمان های وزارت کشور و همچنین ساختمان های شهرداری از جمله مهمترین این ساختمان هستند. بانک صادرات اولین شیر فلنجی 4 اینچ را به صورت پایلوت در ساختمان اداری خود در خیابان طالقانی تهران نصب کرد. اکثر ساختمان های مهم مخابرات در کشور مبادرت به نصب شیر زلزله طنین کردند. امروزه در بسیاری از ساختمان های شرکت گاز، مدارس، بیمارستان ها و مراکز درمانی، مراکز مدیریت بحران و هلال احمر شیرزلزله طنین را می توان در شبکه گاز آنها سراغ گرفت.

تحقیق و توسعه در خصوص شیر برقی شات آف توسط شرکت طنین توسعه پارس

علاوه بر شیر ضد زلزله طنین یکی دیگر از دستگاههایی که نامش بسیار قرین بر آن دستگاههاست، شیر شات آف برقی است. زلزله با آسیب زدن به سازه ها، اتصالات و ادوات گازسوز ممکن است باعث نشتی، مسمومیت ناشی از نشتی، انفجار و آتش سوزی بر اثر نشتی گاز شود. اما نشتی گاز فقط با زلزله اتفاق نمی افتد. متاسفانه در کشور رقم بالایی تلفات در خصوص نشتی گاز طبیعی و منواکسید کربن وجود دارد. برای کاهش این تلفات نیازمند ای هستیم که نشتی گاز را به موقع تشخیص داده و به صورت خودکار جریان گاز را قطع کنیم. حسگرهای نشتی گاز طبیعی و حسگرهای نشتی منواکسید کربن می توانند عمل تشخیص را انجام دهند. قطع خودکار جریان گاز در زمان تشخیص آن حسگرها زمانی ممکن است که فرمان الکتریکی از سنسور به یک شیر ارسال گردد که گاز را قطع نماید. شیری با این شاخصه شیر شات آف برقی یا شیر برقی نام داد. شرکت طنین توسعه پارس اولین بار در کشور اقدام به تشخیص این نیاز کرد و شیرهای شات آف برقی را طراحی، تولید و روانه بازار کرد. در حال حاضر علاوه بر الزام شیر زلزله، الزام سیستم نشت در موتورخانه ها نیز در مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان گنجانده شده است.

 

در پایان لازم به یادآوری است که می توانید برای قیمت شیر حساس به زلزله به فروشگاه طنین مارکت مراجعه فرمایید. برای مطالعه بیشتر در خصوص اهمیت شیرهای حساس به زلزله اینجا کلیک کنید. برای مطالعه در خصوص ساختمان هایی که الزام نصب شیر زلزله دارند اینجا کلیک کنید. برای مطالعه در خصوص ساختمان هایی که الزام به نصب سیستم نشت دارند اینجا کلیک کنید. برای مطالعه در خصوص مکانیسم و نحول عمل شیر حساس به زلزله اینجا کلیک کنید.

در صورت نیاز به هر کدام از موارد ذیل لطفا روی آن کلیک کنید تا به بخش مرتبط سایت طنین مارکت هدایت شوید:

  1. خرید شیر های حساس به زلزله طنین
  2. تماس با قسمت پشتیبانی و دفتر فروش
  3.  خرید شیر شات آف برقی
  4. ساختمان هایی که الزام نصب شیر حساس به زلزله دارند
  5. ساختمان هایی که الزام به نصب شیر نشت گاز و منواکسید کربن دارند
  6. دانلود پی دی اف مبحث هفدهم مقررات ملی گاز ناظر بر شیر های حساس به زلزله
  7.  آشنایی با شیر نشت و حسگرهای نشت گاز و منواکسید کربن
  8. نحوه عملکرد شیرهای حساس به زلزله
  9. مقایسه برندهای مختلف شیرهای حساس به زلزله در ایران و جهان
  10. محل نصب شیرهای حساس به زلزله
  11. آشنایی با تاریخچه شرکت طنین توسعه پارس
  12. پرسش های متداول

شرکت طنین توسعه پارس شیرهای حساس به زلزله را از سایز 1 اینچ تا 8 اینچ و از فشار کاری 1/4 پوند تا 60 پوند تولید می کند. فهرست محصولات مذکور را می توانید ذیلا ببینید و با کلیک روی هر کدام به همان محصول در فروشگاه رهنمون شوید:

  1. شیر حساس به زلزله 1 اینچ دنده ای
  2. شیر حساس به زلزله  یک و 1/4 دنده ای
  3. شیر حساس به زلزله یک و 1/2 دنده ای
  4. شیر حساس به زلزله 2 اینچ دنده ای 
  5. شیر حساس به زلزله 2 اینچ فلنجی 1/4 پوند
  6. شیر حساس به زلزله 2 اینچ فلنجی 60 پوند
  7. شیر حساس به زلزله دو و 1/2 اینچ 1/4 پوند
  8. شیر حساس به زلزله 3 اینچ فلنجی 1/4 پوند
  9. شیر حساس به زلزله 3 اینچ فلنجی 60 پوند
  10. شیر حساس به زلزله 4 اینچ فلنجی 1/4 پوند
  11. شیر حساس به زلزله 4 اینچ فلنجی 60 پوند
  12. شیر حساس به زلزله 6 اینچ 60 پوند
  13. شیر حساس به زلزله 8 اینچ 60 پوند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید