, ,

ترجمه استاندارد ASCE 25-97 برای دستگاه خودکار قطع گاز

ترجمه استاندارد ASCE 25-97:

استاندارد بین المللی ASCE 25-97 آیین نامه بین المللی شیر قطع کن گاز حساس به زلزله می باشد. این استاندارد اولین استانداردی است که برای دستگاههای قطع کن جریان گاز در زمان زلزله تدوین شد. همانند بیشتر استاندارد تدوین شده توسط جامعه آمریکایی مهندسی غیر نظامی، به جرات می توان گفت تقریبا تمامی آیین نامه های ملی استاندارد در تمام کشورهای مختلف جهان ترجمه این استاندارد هستند. در بعضی مواقع نیز ادارات استاندارد کشورهای متعدد اقدام به ضمیمه نمودن استانداردهای دیگری نیز به استاندارد ASCE 25-97 کرده اند. در کشور ما نیز در سال ۱۳۸۷ آیین نامه ملی استاندارد ISIRI 10942 اقدام به ترجمه استاندارد فوق الذکر کرد. آیین نامه مذکور به بعضی استانداردهای بین المللی دیگر همانند استاندارد بین المللی ANSI z.21.21  اشاره نمود. برای مطالعه بیشتر استاندارد آیین نامه ISIRI 10942 در وبلاگ سایت شرکت طنین توسعه پارس نسخه پی دی اف آیین نامه مذکور را دانلود نمایید.

– کلیات:

مطابق این استاندارد، ابزارهای مورد نیاز در این آیین نامه (دستگاه خودکار قطع گاز) باید با مشخصات کاربردی ANSI Z 21.21 مطابقت داشته باشند.

1-1- گستره:

این استاندارد حداقل خواسته های مورد نیاز برای دستگاه خودکار قطع گاز در حین وقوع زلزله را در بردارد و شامل شیرهای مکانیکی می گردد که شامل یک قسمت حسگر و یک قسمت قطع جریان گاز می باشد. اجزا و قطعات ابزارها در این استاندارد مشخصات کاربردی ANSI Z 21.21 قرار نگرفته و می تواند طبق استانداردهای صنعتی ویا کاربردی مؤسسه ملی استانداردهای آمریکا قرار گیرد.

 1-2- قابلیت کاربرد:

ترکیب های معمول مورد بحث این آیین نامه سازه های همسان و غیرهمسان سه طبقه و کمتر می باشد، سطح عملکرد لرزه ای شیر قطع کن گاز در این آیین نامه بر مبنای آخرین اطلاعات لرزه ای علی الخصوص جنوب کالیفرونیا می باشد. این آیین نامه تنها جهت وسایلی که سوخت های گازی همانند گاز طبیعی و پروپان، انتقال می دهند، قابلیت کاربرد را دارد.

1-2-1- درجه بندی فشار:

این استاندارد برای دستگاه هایی که دارای حداکثر فشار عملیاتی گاز به میزان (3/4 kpa) 0/5psi به بالا و شامل (414 kpa) 60psi قابلیت اعمال را دارد.

1-2-2- مونتاژ:

این استاندارد برای ابزارهایی که به صورت دقیق، طبق مشخصات سازندگان، مونتاژ شده باشند و در حالتی که حساسیت نسبت به امواج لرزه ای زمین را دارند، قابلیت اعمال را دارد. نه برای دستگاه هایی که ممکن است در برابر پاسخ دینامیکی سازه یا سایر چیزهای مشابه حساسیت داشته باشند.

1-3- عملکرد:

1-3-1- روش عملکرد:

دستگاه ها و ابزارهای قطع کن گاز باید جهت عملکرد به صورت خودکار طراحی گردند. تحریک کردن قطع گاز ممکن است به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم و به وسیله دستگاه های مکانیکی یا سایر وسایلی انجام گیرد.

1-3-2- شرایط عملکرد:

دستگاه خودکار قطع گاز باید قابلیت عملکرد در دمای پیرامونی تا 60 درجه  را دارا باشند مگر این که سازنده محدوده دمای حداقل یا حداکثری را برای عملکرد حرارتی مشخص کند.

1-3-3- مشخصات فنی فشاری:

تمامی ارجاعات به psi در تمام این استاندارد شامل فشار سنجیده شده از روی گیج می باشد مگر این که به طریق دیگری اشاره شده باشد.

1-4- نشانه گذاری:

1-4-1- برچسب ثابت:

در مجموع هر ابزار و وسیله ای که از استانداردهای ANSI Z 21.21 برخوردار باشد باید دارای نشان ثابت که بیانگر استانداردهای این آیین نامه باشد.

ASCE  25-97

1-4-2- احتیاط های در حین نصب:

تمامی ابزارها و وسایلی که برچسب های حاوی اخطار بر روی آنها نصب شده است در داخل جعبه های بارگیری قرار دارند.

احتیاط: دستگاههای خودکار قطع گاز باید توسط نصاب واجد شرایط و تحت راهنمایی های کارخانه سازنده نصب گردد و اگر تحت هر شرایط نصب با عیب همراه باشد، باید دوباره بررسی و نصب گردد.

1-4-3- احتیاط های در حین برگشت به حالت اولیه:

تمامی شیرهای قطع کن گاز باید حاوی پیام احتیاط به شرح زیر باشند:

پس از تحریک این وسیله،آن را به حالت اول برگردانیده (Reset) و پس از آن که یک فرد ذیصلاح عدم خروج گاز و عدم نشت را تأیید کرد. دستگاه به سرویس برگردانده می شود.

1-5- ضمانت:

سازندگان باید قابلیت شیر قطع خودکار گاز را در زمان های مشخص شده در این آیین نامه را تضمین کنند.

2- ساخت:

2-1- کلی:

ساخت قطعات در این استاندارد بیان نشده ولی باید دارای مفهوم و روش کار منطقی، ایمن و پایدار باشد. در حالت کلی مونتاژ باید به صورت مرتب و با پرسنل مجرب و با حداکثر دقت صورت گیرد. تمام توضیحات در خصوص ساخت بر مبنای روش های جدید. ممکن است در طی مراحل ساخت معمولاً به وقوع به پیوندد یا همانند سایر ساخت و سازها نیازمند حداقل تجربه و کارآمدی است.

2-1-1- علائم تحریک پذیری:

وسیله باید دارای ابزارهای خارجی برای تعیین و تشخیص وقوع یا عدم وقوع تحریک، بدون استفاده از وسایل خاص باشد.

2-1-2- تنظیم مجدد:

دستگاه پس از تحریک می تواند نیاز به تنظیم دستی داشته باشد.

2-2- اطلاعات و تجهیزات مورد نیاز برای تهیه دستگاه از سازنده. سازنده باید اطلاعات و تجهیزات زیر را به منظور آزمایش نمونه ای بر روی وسیله های خود تحت این استاندارد فراهم نماید.

الف- وسیله منطبق بر نمونه انتخابی به عنوان نماینده ای از سایر وسیله ها می باشد.

ب- وسیله ترسیم جهت تشریح هر مدل از وسیله که به عنوان نمونه از وسیله ها انتخاب شده است.

ج- حداقل و حداکثر فشار عملیاتی.

د- محدوده دمای محیطی عملیاتی.

ر- وسیله عکاسی یا رسم تشریح مراحل نصب و مونتاژ و خطاهای مشخص شده به وسیله سازنده.

م- راهنمایی های عملیاتی برای گام های مورد نیاز جهت تنظیم دستگاه.

ن- ظرفیت به مقدار، 64/0 ثابت گرانشی گاز در شرایط ذیل:

1- در افت فشار یک اینچ (cm54/2) ستون آب برای وسیله ای که دارای بیشترین فشار عملیاتی (3/4kpa) 0/5psi است.

2- در افت فشار معادل 10% بیشترین فشار عملیاتی برای وسیله ای با بیشترین فشار عملیاتی بیشتر از (3/4kpa) 0/5psi.

2-3- ساخت و نصب:

2-3-1- خوردگی و مقاومت شیمیایی قطعات خارجی:

بدنه های دریچه ها، غلاف ها و قطعات خارجی باید با استفاده از مواد مقاوم در برابر عوامل جوی تهیه شده باشند. وسایل باید توانایی رسیدن و عبور از حد مندرج در ANSI B109 را در مورد میزان گاز دارا باشند.

2-4- دستورالعمل ها:

همه راهنمایی های شامل نصب و عملیات صحیح باید توسط سازنده ارائه گردد. این راهنمایی ها و دستورالعمل ها باید بر مبنای عوامل آزمایشگاهی و به منظور دقت و موافق بودن با نتایج آزمایشگاهی باشد.

 

این دستورالعمل ها باید شامل:

الف- شرح نصب این سیستم ها با استفاده از نصاب مجرب که در این استاندارد یا سایر مقررات قانونی وجود دارند.

ب- لزوم موافقت با استانداردهای محلی و یا در صورت عدم وجود استانداردهای محلی با استانداردهای ملی نفت و گاز ANSI Z 22.3-1  و در صورت نیاز با استانداردهای ملی برق ANSI/NFPA No.70.

ج- نصب گام به گام و فرآیندهای بازدید و بازرسی.

د- فرآیندهای گام به گام برای تنظیم مجدد وسیله شامل اطلاعاتی که یک فرد مجرب که در این استاندارد معرفی شده، بتواند عدم نشتی را کنترل کند.

ر- دستورالعمل هایی در مورد چگونگی قرار گیری دستگاه با توجه به نحوه قرار گیری سایر سازه ها و وسایل و سرویس مورد نیاز در آینده.

م- دستورالعمل هایی در مورد چگونگی سوار شدن وسیله به منظور رعایت مقررات بخش 1-2-2

ن- فضای آزاد نباید کمتر از حدی باشد که برای دسترسی توصیه شده و جهت بررسی و تست و تنظیم مجدد نیاز است.

و- توضیحاتی در مورد نحوه عملکرد سیستم.

ه- دستورالعمل هایی برای بازرسی سیستم به منظور امنیت متداوم در حین عملکرد که تعیین کننده ضرورت و حداقل فرکانس برای این بررسی ها می باشد.

ی- دیاگرام افت فشار- میزان جریان.

2-5- بهره برداری متداوم:

نیازهای بهره برداری متداوم در استاندارد   ANSI Z 21.21( فصل10-2 ) نمی تواند به منظور رفتار مناسب این دستگاه ها در این استاندارد بکار گرفته شود.

 

3- کارایی:

3-1- صلابت استقرار:

صلیب استقرار مشخص شده توسط سازنده باید شامل: مطابقت حداقل نیازهای بند1-2-3- باشد، اگر فرآیند نصب شامل وسایل حسگر باشد، دوره تناوب بزرگتر از 06/0 ثانیه نمی گردد.

3-2- محدودیت تغییر مکان:

یک نمونه تست شده از دستگاه، بعد از بسته شدن در موقعیت مشخص خود نسبت به دستگاه در هر موقعیت با ماکزیمم تغییر مکان 45 درجه از خط افقی قرار گرفت.

3-3- نمونه های آزمایشی:

آزمایش ها علاوه بر دارا بودن مشخصات بخش 3-4  باید حداقل دارای یک نمونه از دستگاه نیز باشند.

3-4- پاسخ به امواج لرزه ای:

محدوده حرکت تعریف شده پاسخ دستگاه در شکل1 نشان داده شده است. نتایج آزمایشگاهی مؤید این هستند که دستگاه ها با پاسخ مربوط به شکل 1 مطابقت دارند.

سه نمونه به منظور تطابق در رفتار لرزه ای و کارایی رفتار مورد نیاز می باشد. هر سه نمونه باید دو این رفتار لرزه ای پیش بینی شده شرکت کنند. دو نمونه در کمتر از (3/4kpa) 0/5psi هر یک نمونه در بیشترین فشار عملیاتی مشخص شده در دستگاه، تست شدند.

شکل پ-1)محدوده تحريک برای شیر های خودکار قطع گاز در حين زلزله

3-4-1- نیازهای تحریک و بکار اندازی:

حسگرهای دستگاه باید تحریک گردیده و قطع کننده ها در 5 ثانیه هنگامی که تحت نوسان سینوسی افقی  زیر قرار گيرند:

1- شتاب بیشینه و زمان تناوب 13/0 ثانیه.

2- شتاب بیشینه و زمان تناوب 2/0 ثانیه.

3- شتاب بیشینه و زمان تناوب 4/0 ثانیه.

4- شتاب بیشینه و زمان تناوب 1 ثانیه.

این موقعیت ها باید با محور افقی حسگرها برخورد داشته باشند.

3-4-2- نیازهای تحریک نشونده:

حسگرهای دستگاه باید تحریک نگردیده و قطع کن ها را در تحت شرایط زیر به مدت 5 ثانیه هنگامی که تحت نوسان سینوسی افقی به کار نیاندازند.

1- شتاب بیشینه با زمان تناوب 1/0 ثانیه.

2- شتاب بیشینه با زمان تناوب 2/0 ثانیه.

3- شتاب بیشینه با زمان تناوب 4/0 ثانیه.

4- شتاب بیشینه با زمان تناوب 1 ثانیه.

این موقعیت ها باید با محور افقی حسگرها برخورد داشته باشند.

3-5- روش های آزمایش:

هر آزمایش باید بر روی سه نمونه از هر دستگاه انجام شود. با موافقت سازنده هر سه نمونه باید به صورت مشابه آزمایش شوند. وسیله باید به صورت صلب به میز یا سکوی قابل تنظیم وصل شود و نیروی لرزه ای مورد نیاز در جهت های افقی یا عمودی، سینوسی به نمونه اعمال می شود.

حرکت های آزمایش باید به وسیله شتاب های اندازه گیری شده حسگرها، نشان داده شوند. لوله های سوار شده باید به همان صورت باقی مانده و به صورت سوار شده با 6 اینچ یا cm15 در سطح میز یا سطح صلبی که به صورت صلب به میز بسته شده قرار گيرند، صلیب پایه ممکن است با استفاده از تحقیقات توسعه  یافته آزمایشگاهی که در ANSI / IEEE 344 آمده نیز تشریح گردد.

وسیله به یک سیستم بادی با استفاده از دریچه های ورودی و خروجی که در حرکت سکو دخالت        نمی کنند، اتصال يافته و این سیستم های بادی صلاحیت وجود بررسی به منظور تشخیص این که تحریک در دستگاه در حین تست رخ داده و قطع کن ها بسته شده اند را دارد. به خاطر احتیاط و درصورت صلاحدید نمونه های تست به صورت متناوب راه اندازی شده و حسگرها می توانند مورد استفاده قرار گیرند به شرط این که این توانایی وجود داشته و قابل اندازه گیری باشند.

دستگاه تحت تست باید مطابق با شرایط و دستورالعمل های سازنده قرار بگیرد تا این که حسگرها نیز بتوانند مطابق مشخصات سازنده رفتار کنند.

میز باید به صورتی تنظیم گردد که بتواند نوسان در یک دوره مشخص شده در بند3-4-1 یا 3-4-2 را تأمین کرده و بتواند در این حد به مقدار 5 ثانیه ادامه داشته باشد. اگر دستگاه خودکار قطع گاز در این مدت بسته شدند، این دستگاه ها نمی توانند احتیاجات این استاندارد را برآورد سازند.

برای آزمایش در جهت افقی باید ارتعاشات دوباره پس از ماندن در حالت غیرمحرک مشخص شده در بند    3-4-2 برای مدت 5 ثانیه، افزایش داده شوند. نسبت افزایش شتاب نباید بیش از 0/01g در ثانیه باشد. نسبت های افزایش یافته تا حد شتاب بیشینه برای دوره های نوسانی انتخاب شده در بند 3-4-1 یا تا زمانی که قطع کن ها بسته شوند. نوسانات و زمانی که قطع کن ها عمل کرده، ثبت گردیده. اگر به حد مشخص شده در بخش 3-4-1 رسیده باشد، به مدت 5 ثانیه در این حالت باقی می ماند تا آزمایش به پایان برسد. اگر تحریکی در حد مشخص شده در بند 3-4-1 به موقع نپیوندد، دستگاه خودکار قطع گاز مطابقت با مطالب آیین نامه را ندارد.

تست برای بار سوم تکرار می گردد به طوری که دستگاه خودکار قطع گازدر روی میز یا سکو در جهت افقی چرخانیده می شود تا به ترتیب °45، °90، °135 درجه از موقعیت اولیه خود با جهت ارتعاشات میز قرار گیرد. به منظور احتیاط در نمونه آزمایشگاهی تست های اضافی نیز در جهت های افقی انجام گیرد.

3-6- نشانه گذاری دوام و پیوستگی:

3-6-1- نشانه گذاری دوام مواد:

تمام مواد باید مشکلی در ظاهر نداشته باشند و خواسته های بند 2-3-1 را برآورده کنند تا قابلیت استفاده داشته باشند. در مجموع آزمایشات مؤید این هستند که توانایی نشانه گذاری به منظور تحمل شرایط بند2-3-1 می تواند در طی انجام مراحل آزمایشگاهی نیز بکار برده شود.

3-6-2- ارزشیابی پیوستگی:

تمامی نشانه گذاری ها باید مطابق با شرایط 2-3-1 به منظور پیوستگی و عدم نشتی در طی مراحل آزمایش کنترل گردند.

 

4- تعریف:

تعریفات زیر در تمام توصیه های این استاندارد قابل کاربرد می باشد.

ابزارهای حسگر: جزئی از دستگاه خودکار قطع گاز که به منظور دریافت لرزه های زلزله و پاسخ به آن به منظور فعال سازی آن می باشد.

دستگاه خودکار قطع گاز: دستگاهی شامل حسگر لرزه ای که به صورت اتوماتیک فعال می شود و گاز را در خطوط لوله یا سایر موقعیت های مشابه قطع می کند. دستگاه می تواند شامل اجزای جدا از هم یا به صورت یکپارچه مورد استفاده قرار گیرد.

نصاب مجرب: هر شخص یا شرکتی که مسئول نصب و بهره برداری از این دستگاه ها باشد. کسی که در این کار تجربه کافی دارد. آشنا به کلیه احتیاجات مورد نیاز منطبق بر تمامی مقررات و استانداردها که صلاحیت انجام عملیات نصب را دارد.

شخص مجرب: هر شخص یا شرکتی که در چنین کارهایی کارآزموده است و به تمامی احتیاطات و استانداردهای محلی تسلط داشته و بر طبق دستورالعمل های سازنده صلاحیت انجام عملیات نصب را دارد.

در صورت نیاز به هر کدام از موارد ذیل لطفا روی آن کلیک کنید تا به بخش مرتبط سایت طنین مارکت هدایت شوید:

  1. خرید شیر های حساس به زلزله طنین
  2. تماس با قسمت پشتیبانی و دفتر فروش
  3.  خرید شیر شات آف برقی
  4. ساختمان هایی که الزام نصب شیر حساس به زلزله دارند
  5. ساختمان هایی که الزام به نصب شیر نشت گاز و منواکسید کربن دارند
  6. دانلود پی دی اف مبحث هفدهم مقررات ملی گاز ناظر بر شیر های حساس به زلزله
  7.  آشنایی با شیر نشت و حسگرهای نشت گاز و منواکسید کربن
  8. نحوه عملکرد شیرهای حساس به زلزله
  9. مقایسه برندهای مختلف شیرهای حساس به زلزله در ایران و جهان
  10. محل نصب شیرهای حساس به زلزله
  11. آشنایی با تاریخچه شرکت طنین توسعه پارس
  12. پرسش های متداول

شرکت طنین توسعه پارس شیرهای حساس به زلزله را از سایز 1 اینچ تا 8 اینچ و از فشار کاری 1/4 پوند تا 60 پوند تولید می کند. فهرست محصولات مذکور را می توانید ذیلا ببینید و با کلیک روی هر کدام به همان محصول در فروشگاه رهنمون شوید:

  1. شیر حساس به زلزله 1 اینچ دنده ای
  2. شیر حساس به زلزله  یک و 1/4 دنده ای
  3. شیر حساس به زلزله یک و 1/2 دنده ای
  4. شیر حساس به زلزله 2 اینچ دنده ای 
  5. شیر حساس به زلزله 2 اینچ فلنجی 1/4 پوند
  6. شیر حساس به زلزله 2 اینچ فلنجی 60 پوند
  7. شیر حساس به زلزله دو و 1/2 اینچ 1/4 پوند
  8. شیر حساس به زلزله 3 اینچ فلنجی 1/4 پوند
  9. شیر حساس به زلزله 3 اینچ فلنجی 60 پوند
  10. شیر حساس به زلزله 4 اینچ فلنجی 1/4 پوند
  11. شیر حساس به زلزله 4 اینچ فلنجی 60 پوند
  12. شیر حساس به زلزله 6 اینچ 60 پوند
  13. شیر حساس به زلزله 8 اینچ 60 پوند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید