,

شیر حساس به زلزله چیست؟

شیر زلزله

شیر حساس به زلزله یا شیر زلزله دستگاهی است که روی لوله کشی گاز ساختمان ها، صنایع، ایستگاههای محلی و شهری نصب می گردد و جریان گاز را به صورت خودکار قطع می نماید. این شیر به صورت نرمال باز است و بعد از فعال شدن فقط به صورت دستی باز می گردد. این دستگاه که تسامحا شیر نیز نامیده می شود در مسیر لوله کشی گاز طبیعی یا در مواردی کمتر در مسیر لوله کشی مایعات نیز به کار می رود. زمانی که شیر حساس به زلزله در مسیر لوله کشی گاز قرار می گیرد هدف این دستگاه این است که جریان گاز را در زمان زلزله مخرب قطع کرده و از نشتی گاز، آتش سوزی و انفجار جلوگیری نماید. بر اساس ویرایش 1401 مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان این شیر باید بعد از کنتور و شیر اصلی نصب گردد.

بر اساس مطالعات انجام شده روی زلزله هایی که در شهرهای بزرگ با لوله کشی گاز انجام شده، در برخی موارد آتش سوزی و نشتی وسیع گاز طبیعی حتی از اصل تخریب های زلزله کشنده تر است. زلزله های متعدد همچون زلزله سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا، زلزله 1994 نورث ریج آمریکا و زلزله 1995 کوبه وسعت قابل توجه آتش سوزی و انفجار پس از وقوع زلزله را اثبات نمود.

انوع شیر زلزله

شیرهای حساس به زلزله بر اساس حسگر تشخیص امواج زلزله و اکچویتری که پلاگ شیر را قطع می کند به دسته های متعددی تقسیم می شوند. بر اساس حسگر می توان این ادوات را به دسته گوی محصور و پاندول تقسیم نمود. بر اساس اکچویتر شیرهای زلزله به دسته مکانیکی و الکترومکانیکی تقسیم می گردند. باید توجه داشت که اکثر قریب به اتفاق شیرهای زلزله ای که در دنیا تولید و مورد استفاده قرار می گیرند، از حسگر گوی محصور با اکچویتر مکانیکی هستند.

تاریخچه استفاده از شیرهای زلزله در ایران

همانطور که از نقشه لرزه خیزی جهان مشخص است ایران روی کمربند زلزله دنیا قرار دارد. به طور میانگین هر ده سال یک زلزله مهیب با کشندگی و تخریب وسیع در ایران اتفاق افتاده است. تار زمانی که بیشتر شهرهای بزرگ ایران از نعمت گاز لوله کشی بی بهره بودند خطر زلزله برای تاسیسات گاز جلوه چندانی برای محققان و مدیران صنعت گاز کشور همانند وزارت نفت و شرکت ملی گاز نداشت. آخرین زلزله مهیب کشور (در حال حاضر) که در سال 1382 رخ داد نیز دارای لوله کشی گاز نبود. اما درست در همین زمان بود که زنگ هشدار زلزله برای تاسیسات گاز شهرهای بزرگ به صدا درآمد. اولین پژوهش مشخص در این خصوص توسط شرکت گاز تهران بزرگ در سال 1387 با عنوان “بررسی رفتار لرزه ای شیرهای قطع جریان گاز در زمان زلزله” انجام شد. در همین سال ویرایش 1387 مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان شیرهای حساس به زلزله را در ساختمان های خاص الزامی نمود. متعاقب آن در سال 1387 استاندارد ویژه این ادوات با کد ISIRI 10942 تدوین گردید. با توجه به کمی وسعت ساختمان های خاص عرضه این ادوات در کشور به کندی صورت گرفت به طوری که طی یک دهه فقط سه شرکت موفق به اخذ پروانه استاندارد برای این ادوات شدند. دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان گام  بلند تر را در ویرایش 1401 مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان برداشت. در این مبحث شیرزلزله برای کلیه ساختمان آپارتمانی مسکونی بزرگ، ساختمان های آپارتمانی عمومی و ساختمان های خاص الزامی گردید. با توجه به اینکه بر اساس تقسیم بندی ساختمان ها در این مقررات، “ساختمانهای آپارتمانی عمومی  ساختمان هایی هستند که دارای بیش از یک واحد آپارتمانی برای انجام فعالیتهای متنوع اقتصادی مستقل یا وابسته به یکدیگر، مورد بهرهبرداری قرار میگیرند” گستره الزام بسیار وسیع گردید. بدیهی است که بیشتر ساختمان های عمومی در کشور شامل مراکز خرید و مراکز اداری بیش از یک واحد هستند و این امر به منزله الزام بودن اکثر قریب به اتفاق ساختمان های عمومی است.

شیر حساس به زلزله طنین

شیر حساس به زلزله طنین اولین شیر زلزله تولید شده در داخل کشور است. شرکت طنین توسعه پارس تولید کننده این شیر حساس به زلزله و دارنده فروشگاه اختصاصی فروش شیر زلزله طنین می باشد. این شیر زلزله که روندی تکاملی داشته و از سال 1382 تاکنون در دست توسعه است با بدنه فولادی تولید می گردد. قطعات این محصول از بهترین مواد ساخته شده است. اولین گواهینامه کاربرد علامت استاندارد برای دستگاههای قطع کن گاز در زمان زلزله در سال 1391 برای شرکت طنین توسعه پارس صادر گردید. در حال حاضر این شرکت برای این محصول دارای پروانه علامت استاندارد، پروانه بهره برداری، پروانه ایزو و تاییدیه شرکت ملی گاز است. کلیه محصولات مرتبط با زلزله این شرکت روی میز لرزان در دفعات متعدد و در آزمایشگاههای متعدد مورد آزمایش و تایید قرار گرفته است.

در صورت نیاز به هر کدام از موارد ذیل لطفا روی آن کلیک کنید تا به بخش مرتبط سایت طنین مارکت هدایت شوید:

  1. خرید شیر های حساس به زلزله طنین
  2. تماس با قسمت پشتیبانی و دفتر فروش
  3.  خرید شیر شات آف برقی
  4. ساختمان هایی که الزام نصب شیر حساس به زلزله دارند
  5. ساختمان هایی که الزام به نصب شیر نشت گاز و منواکسید کربن دارند
  6. دانلود پی دی اف مبحث هفدهم مقررات ملی گاز ناظر بر شیر های حساس به زلزله
  7.  آشنایی با شیر نشت و حسگرهای نشت گاز و منواکسید کربن
  8. نحوه عملکرد شیرهای حساس به زلزله
  9. مقایسه برندهای مختلف شیرهای حساس به زلزله در ایران و جهان
  10. محل نصب شیرهای حساس به زلزله
  11. آشنایی با تاریخچه شرکت طنین توسعه پارس

برای خرید و مشاهده جزئیات شیر حساس به زلزله مورد نیاز خود از فهرست ذیل محصول مورد نظر را کلیک کنید:

  1. شیر حساس به زلزله 1 اینچ دنده ای
  2. شیر حساس به زلزله  یک و 1/4 دنده ای
  3. شیر حساس به زلزله یک و 1/2 دنده ای
  4. شیر حساس به زلزله 2 اینچ دنده ای 
  5. شیر حساس به زلزله 2 اینچ فلنجی 1/4 پوند
  6. شیر حساس به زلزله 2 اینچ فلنجی 60 پوند
  7. شیر حساس به زلزله دو و 1/2 اینچ 1/4 پوند
  8. شیر حساس به زلزله 3 اینچ فلنجی 1/4 پوند
  9. شیر حساس به زلزله 3 اینچ فلنجی 60 پوند
  10. شیر حساس به زلزله 4 اینچ فلنجی 1/4 پوند
  11. شیر حساس به زلزله 4 اینچ فلنجی 60 پوند
  12. شیر حساس به زلزله 6 اینچ 60 پوند
  13. شیر حساس به زلزله 8 اینچ 60 پوند

برای خرید و مشاهده شیر شات آف برقی مورد نیاز خود از فهرست ذیل محصول مورد نظر را کلیک کنید:

  1. شیر شات آف برقی 1 اینچ
  2. شیر شات آف برقی یک و 1/2
  3. شیر شات آف برقی یک و 1/4
  4. شیر شات آف برقی 2 اینچ دنده ای
  5. شیر شات آف برقی 2 اینچ فلنجی 2 پوند
  6. شیر شات آف برقی 2 اینچ فلنجی 60 پوند
  7. شیر شات آف برقی دو و 1/2 دنده ای
  8. شیر شات آف برقی 3 اینچ 2 پوند
  9. شیر شات آف برقی 3 اینچ 60 پوند
  10. شیر شات آف برقی 4 اینچ 2 پوند
  11. شیر شات آف برقی 4 اینچ 60 پوند
  12. شیر شات آف برقی 6 اینچ 60 پوند
  13. شیر شات آف برقی 8 اینچ 60 پوند

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید